28.8.09

Men blommig falukorv har de minsann inte :(

I onsdags sydde jag äntligen till gardinerna som jag och James köpte på IKEA i våras. De var på tok för långa och smala, så jag fick sy ihop dem två och två och korta ner dem rejält, och sedan sy dit ett band med hakar på högst upp så att de gick att fästa i vår pensionärsanordning som gör att man kan öppna och stänga gardinerna med hjälp av ett snöre i ena sidan. :P

Även om det var ett väldigt enkelt projekt så gav det mig blodad tand och nu vill jag inget hellre än att måla om väggarna och lägga om vår gräsliga matta i hallen och vardagsrummet. Har ni sett Fear and Loathing in Las Vegas? Har ni lagt märke till mattan på hotellet i den filmen? Det är så vår ser ut:


Ni kanske förstår att jag vill byta? Heltäckningsmattor är standard här, så jag tänkte mig nåt diskret i beige, kanske nåt mönstat så att man inte ser eventuella fläckar (uuh, jag vill inte ens tänka på hur många bakteriekulturer som lever och frodas i vår matta..). Och då föreslog James att vi kunde lägga riktigt trägolv, då en av hans kompisar jobbar med det. :D Fatta lyx! Och fatta vad jag sänkt min levnadsstandard om jag tycker trägolv är lyx, haha. Herregud, en vanlig lysknapp istället för snöre i badrummet vore lyx. Att kunna få ordentligt tryck i duschen vore lyx. Att ha en kran med varm- och kallvatten blandat vore lyx. Att ha en spolknapp på toalettstolsryggen istället för en "vridspak" vore lyx. Att kunna sträcka sig så högt man kan utan att ens vara i närheten av att nudda taket vore lyx.

Nåja, nu ska jag inte vara elak. England är bra det med, ibland. ;)

Men, vart var jag nu? Inredning, ja. Hade egentligen ställt in mig på att gilla läget här så fort jag såg mattan och insåg att det var lönlöst att göra något åt vilken lägenhet som helst, sålänge en sådan matta existerar. Men nu öppnade sig en helt ny värld för mig.. :D Känner inte för den minimalistiska, stilrena, svart/vitt/gråa-stilen längre, den har jag haft så många år att jag är lite trött på den. Något varmare vore trevligt, utan att för den delen inreda med mörka trämöbler som ger ett tungt intryck. Jag gillar stilen de har på Indiska, men är ändå rätt o-prylgalen av mig, så kanske något därimellan? Varmare färger, men ändå någorlunda stilrent? Brunt, beige och creme som grund istället för vitt, grått och svart? Sovrumsväggarna är lila och köksväggarna röda, de ska nog få förbli så. Men i hall och vardagsrum hör golvet ihop, så där ska nog väggarna få samma färg.

Det känns som om jag mest ramblar nu, och ni vet ju inte ens hur min lägenhet ser ut. Jag lovar att återkomma med bilder när jag orkat städa lite. Och bilder på idéer om jag hittar något konkret. :D Men tills vidare får ni en jämförelse på hur de förra gardinerna såg ut (foto från Alla Hjärtans Dag i år) och de nya, båda i smickrande motljus:


Och såhär fin är pensionärsanordningen med tillhörande spetsgardiner bakom, också en engelsk standard:

1 kommentar:

  1. Haha! Du håller på att bli en minimig!! Vem var det som sussade mina bruna och beige färger?? :p

    SvaraRadera