27.8.09

Vad 17 gör man på engelska barnkalas?

..är något man kan undra.

När jag försökt förklara både fiskedamm och godiskaktusar för James så hittar han på mig som om jag vore från en annan planet. Att ha en egen dag för pannkakor, våfflor och kanelbullar är också något obekant för honom, men han gillar verkligen idén och vill att våra barn ska växa upp med både engelska och svenska traditioner (tack och lov!).

Här tänkte jag egentligen fortsätta med lite andra kulturkrockar och egendomliga seder, men jag kan ju inte spela alla korten på en gång. ;) Dessutom upptäcker jag alltid något nytt och konstigt varje vecka, som är lika självklart för dem som Kalle Anka kl 3 på julafton, för oss (vilket dom för övrigt inte heller har -eller lucia eller adventskalender på TV- har ni hört något mer absurt, nånsin?). Så håll utkik för små inlägg här och där om hur konstiga och underbara britterna är!

4 kommentarer:

  1. Man borde kunna se julkalendern på svt:s hemsida!

    SvaraRadera
  2. TessO - Absolut, det har jag gjort några år när jag varit TV-lös (eller helt enkelt för morgontrött :P). Men det är ju princiiiiipen, att de engelska barnen växer upp utan julkalendertradition. :O

    SvaraRadera
  3. Hang on, you do have pancake day in England!

    SvaraRadera
  4. Anonym - You're right, I was mixing it up with "semlor". >_<

    SvaraRadera