14.9.09

Olika uppfattningar

Och som ett resultat av min tristess och intresse för sociologi och hur människor reagerar och interagerar så slängde jag upp denna tråden på ett forum, där jag ber om gissningar på hur mycket jag väger.

Som jag redan nämnt här på bloggen så väger jag 100+ (senast jag vägde mig var det 107 kg -men vikt i siffror är egentligen inget som intresserar mig och jag har heller ingen våg hemma) och skoja min doja vad de är ute och cyklar när de skjuter iväg sina gissningar. I skrivande stund är 80 kg det närmaste.

Men det som fångar mitt intresse mest är reaktionerna tråden får, och dess svar. Det är redan tre sidor svar och diskussionerna duggar tätt. Jag ska försöka hålla mig från att svara förrän ikväll, så jag inte ändrar riktningen på svaren på något sätt. Men kolla gärna in i tråden, glöm inte popcornen! ;D

9 kommentarer:

  1. om du vill ge folk en rättvis chans att gissa borde du publicera bilder där man tydligt ser hur du ser t, det gör man verkligen ej på bilderna du lade ut! lägg upp en bild på dig i bikini så kommer folk garanterat gissa att du väger mkt mer än vad de gissat på till dina andra bilder

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym! Jag har inga bilder på mig i bikini, men inte ska väl kläder trolla bort 30-50 kilo?

    SvaraRadera
  3. ja jösses, helt otroligt! nä kläder trollar inte bort så många kilon. du är helt enkelt lyckligt lottad som ser smalare ut än vad du är :)

    SvaraRadera
  4. Jag ar overviktig ocksa, men jag vet inte om det ar i mitt huvud som det sitter att jag faktiskt ser smalare ut an vad jag ar. Dock har jag okat i vikt ganska markant sen jag flyttade till Kanada. Men sist jag vagde mig vagde jag nog runt en 90-95 och jag bavade for den dag jag gick over tresiffrigt. Det har jag nog gjort nu. Men jag jamfor mig sjalv med personer pa "The Biggest Loser" eller "You are what you eat" sa ser ju inte jag ut som dom.. Jag tror att jag har haft turen att fa en ganska proportionell kropp och darfor jamnar kilona ut sig.
    Dock stor jag mig till tusen pa att jag borjat fa en dubbelhaka!

    SvaraRadera
  5. Nej men vill du folk ska gissa hur mkt du väger så är det kanske en fördel om man får möjlighet att se hur stor du är? Det är svårt att gissa vikt på vem som helst i tshirt eftersom de ofta sitter löst= man tror personenn är smalare eftersom det är tröjan som är stor.. tajta kläder hade åtmindstone varit vettigare att visa..

    SvaraRadera
  6. Erika - Oj, det hade jag inte gissat på! Och då är jag ju ändå själv en som ser mindre ut. *äter upp sina fördomar* Men jag håller med; ibland ser man folk som påstås väga 10-20 kilo mindre än en själv, men som ser större ut, och man blir jätteförvirrad. Det är lättare sagt än gjort att strunta i siffror som kilon och BMI och bara gå efter känsla, för börjar man dubbelkolla mot siffrorna så känns det som om man är heeeelt ute och cyklar. Men det är ju inte som om folk går runt med skyltar med sin längd och vikt på stan direkt, så det är ju själva utseendet, hur man bär upp sin vikt/kropp och vilka kläder man har (välsittande och smickrande) som spelar roll.

    100-kilostrecket är kanske gränsen för dubbelhakor för "såna som oss"? Jag känner att min äntligen börjar bli mindre (eller ja, mindre har den verkligen blivit, men att jag nu börjar se "normal" ut).

    SvaraRadera
  7. Anonym igen - Leggingens sitter som en andra hud på mig, och tröjorna med, när jag sätter på mig dom efter tvätt. Jag kan inte rå för att de släpper lite efter en halv dag, men SÅ pösiga är de verkligen inte, jag tror det är en illusion. :P Min kompis Alice la upp bilder (bl.a. bikinibild) på sig själv i den tråden för att visa att man faktiskt kan se mindre ut än vad man är, och folk höll med.

    Nya Anonym - Tack så mycket. :) Ibland har det dock känts som en förbannelse (det är lätt att intala sig själv att man ser "smal" ut när man ständigt får höra sådana kommentarer och fortsätta ätaätaäta), men i nuläget, när min vikt börjar stabiliseras, så känns det såklart kul. Mitt första viktmål var 70 kilo, men jag tvivlar på att jag kommer nå det, eller ens vill. 80 är nog det lägsta, känns det som nu. Jag vill ju ändå fortsätta vara kurvig och "mullig"; det känns mer som JAG. :)

    SvaraRadera
  8. Hade varit roligt och höra hur du förankrar detta i dina sociologiska studier. Själv har jag kandidatexamen i sociologi och hade varit intressant och se hur du tänker applicera detta på något ämne

    SvaraRadera
  9. Anna - Nej, vad kul. :) Hej och välkommen, hur hittade du till min blogg, har du någon egen? Gjorde du din egen kandidatexamen, eller gick du ett program? När avlade du din examen?

    Förlåt alla frågor, har inte träffat nån annan med en sociologiexamen innan, vad jag vet. :P

    Hursomhelst, till dina frågor: Jag har precis börjat på min andra sociologikurs, den första läste jag 2004, så det var ett tag sedan. Jag har ingen aning om ifall jag kommer använda detta i något arbete än, men det vore kul om jag kunde (kanske mer som en reflektion i en del av en mindre uppgift). Får se vilka sorts uppgifter som dyker upp under denna kursen (läser en 30-poängare på halvfart, som löper även över vårterminen nästa år). :) Är alltså precis i startgroparna än så länge, och läser just nu Invitation till sociologi, där jag redan nu kan se direkta paralleller med sociologiska teorier om hur människor fungerar i grupp med hur de svarade i min tråd (vet inte om du vill att jag ska ge exempel, du förstår nog vad jag syftar på ändå, då du pluggat lite mer än mig). Men min tråd är lite för tunn, har för få svar, för att jag ska kunna basera nåt större arbete på det såklart, eller dra några egna ordentliga teorier (bara lösa, baserade mer på hur det brukar se ut när människor diskuterar). Men det är jätteintressant att se att det verkar följa ett generellt mönster! :D Kommer definitivt överväga att göra något liknande, fast i större format, i framtiden, till något större arbete. Är väldigt intresserad av "modern" sociologi, som hur människor fungerar över internet och inte bara i fysiska samhällen (skrev en kortare uppsats om just internet på den första kursen jag läste, som hette Socialpsykologi 1-20 p, Gemenskap via språkbruk på Internet, hette den). De flesta böcker inom ämnet verkar ju vara lite äldre, har inte läst något direkt om internet än, bara om fysiska samhällen.

    SvaraRadera