12.9.09

Socio-vad?

James extrajobbar idag (imorgon är hans första lediga dag på två veckor; det är rätt fullt upp för en som jobbar med trädgårdar på sommaren..) så jag har passat på att plugga lite, på balkongen. Solen har skinit för fullt hela dan och BBC menar att det är 19 grader, men jag skulle gissa på mer (i förrgår skulle det regna hela dan -men det kom inte en enda droppe..). Skitmysigt, men naturligtvis blev jag kräftröd efter 20 minuter. Här har ni ett exempel på min fina bränna som jag fick i juli som fortfarande sitter fastetsad;


Nu är jag inne igen för en lunchpaus. Jag gillar inte att äta för varmt och mycket när det är varmt ute, så såhär ser mina luncher ofta ut:


En sorts blandning av frukt, bär och nötter (här är det banan, clementin, jordgubbar och cashewnötter) och sen vaniljyoghurt som dressing. Hur gott som helst!

Nåväl, tillbaka till studierna. Jag läser "Invitation till sociologin" av Peter Berger just nu, till första uppgiften i min sociologikurs. Jag får ofta frågan vad sociologi är, eller så tar folk för givet att en sociolog och socionom är samma sak. Det är lite som att påstå att ekologi och ekonomi är samma sak, tycker jag. Därför tänkte jag bjuda på ett citat från boken för er som är nyfikna på vad jag är nyfiken på;

..sociologen är en person som är intensivt, gränslöst, skamlöst intresserad av människors göranden och låtanden. Hans naturliga hemvist är all världens samlingsplatser, varhelst människor kommer samman. Sociologens mest förtärande intresse ligger i människans värld, hennes institutioner, hennes historia, hennes lidelser, och därför kan ingenting som människan gör förefalla honom enbart tråkigt. Han är naturligt intresserad av det som rör människors trosuppfattningar, deras ögonblick av tragedi och storhet och extas. Men han är också fascinerad av det alldagliga, det vardagliga.

Sociologens frågor förblir alltid i stort sätt desamma: 'Vad gör människorna med varandra här?', 'I vilket förhållande står de till varande?', 'På vad sätt är dessa förhållanden organiserade i instutitioner?', 'Vilka är de kollektiva tankar som driver människor och instutitioner?'.


Och avslutningsvis: Den sociala verkligheten visar sig ha många lager av betydelser. Upptäckten av varje nytt lager förändrar uppfattningen om helheten.

Jag hade kunnat fortsätta leverera citat efter citat, men jag tror att det får räcka; alla har ju inte samma nästintill sjukliga besatthet av människor/mänskligheten. ;)

3 kommentarer:

  1. GRRRR! Så himla bra! Sånt skulle jag verkligen också vilja läsa, om jag nu inte vore så otroligt uttråkad av idén att plugga teori i flera år.. Yaaack!

    SvaraRadera
  2. Lajmis, gör det! :) Jag menar, det är _omöjligt_ att göra sociologi till något endast teoretiskt. Du lever ju och rör dig bland människor var dag, eller hur?

    SvaraRadera
  3. den boken har jag...du hade kunnat låna den..minns inte vad det står i den,,men känner igen den...tror den va rätt seg. Fast sociologi är ett kul ämne! Skulle gärna läsa mer av det :-)

    Thina

    SvaraRadera